WordPress als CMS voor je bedrijfswebsite

Hoe het was
Om een website te maken en aan te passen moest je specifieke kennis hebben van verschillende coderings- en programmeertalen. Zelfs voor een eenvoudige website was behoorlijke kennis van HTML, PHP, CSS onontbeerlijk. In veel gevallen betaalden MKB’ers substantiële bedragen aan website ontwikkelaars om een website te bouwen. En in veel gevallen gebeurt dat nog steeds.

Hoe het is
Gelukkig is het internet in korte tijd een stuk gebruiksvriendelijker en flexibeler geworden. Tegenwoordig kunnen de meeste bedrijfswebsites prima draaien op een open source CMS (Content Management Systems). Met een CMS bouw, beheer en organiseer je jouw website. Een van de populairste CMS is WordPress. Hiermee kan je zelfs heel eenvoudig je eigen template (ontwerp van de website) uploaden en integreren. Het is eigenlijk ongelofelijk dat je voor dit alles helemaal geen technische kennis nodig hebt. Als je uit de voeten kan met Office, dan kan je dat ook met WordPress.

Wat is WordPress precies?
Aanvankelijk was WordPress een open source platform voor blogs. WordPress heeft echter een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, met vele extra mogelijkheden. Tegenwoordig wordt het meer en meer gebruikt om complete en hoogwaardige websites mee te maken. WordPress kan je zien als een interface waarmee je eenvoudig en efficiënt je website kan aanpassen en uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van tekst, pagina’s, afbeeldingen, filmpjes. Het mooie is dat je hiervoor totaal geen verstand hoeft te hebben van programmeren. WordPress wordt zeer aak geüpdate, hierdoor hoef je nooit bang te zijn dat het veroudert.

Wat zijn plugins?
Plugins kan je zien als mini hulpprogramma’s, die iets kunnen wat WordPress niet uit zichzelf kan. WordPress heeft namelijk een uitstekende ingebouwde plugin structuur. Het geweldige is dat er voor bijna elk denkbare toepassing wel een gratis plugin beschikbaar is. De kans is daarom groot dat je alles vindt wat je nodig hebt voor je bedrijf. Je kunt heel eenvoudig opzoeken welke plugins je nodig hebt voor een toepassing. Eventueel huur je een programmeur in om het te finetunen met je bestaande website. Veel efficiënter dan met een standaard CMS, zowel qua tijd als geld. Het installeren van de plugin is meestal binnen een minuut gepiept.

Hieronder enkele voorbeelden van plugins:

  • Events Calender: hiermee kan je belangrijke gebeurtenissen op je website plaatsen.
  • WP Super Cache: zorgt dat je pagina‚Äôs sneller laden, erg vernuftige plugin
  • All in one SEO pack: optimaliseert automatisch je website voor zoekmachines
  • Akismet: beschermt je website tegen Spam-berichten
  • My Page Order: door middel van slepen, pas je heel eenvoudig de paginavolgorde aan.

Inmiddels zijn er duizenden plugins en elke dag komen er nieuwe bij.

WordPress en social media
In een standaard CMS kost het vaak de nodige moeite om je website te integreren met twitter, linkedin, facebook, Google maps etc. WordPress biedt honderden plug-ins waarmee je de koppeling in een paar minuten geregeld hebt.

Wat vind jij?
Ik ben erg benieuwd wat jij van dit onderwerp vindt. Het zou geweldig zijn als je dat hieronder laat weten.

LEES MEER... +

9 tips voor een succesvol blog

Je hebt besloten dat een blog zinvol voor je bedrijf is. Maar hoe begin je en waar moet je op letten? Hieronder 9 tips om je blog een vliegende start te geven.

  • Denk goed na wat je met het blog wilt bereiken. En op welke doelgroepen je je richt. Heb je bijvoorbeeld een bijzondere werkwijze, of richt je je op een specifiek marktsegment? Of wil je je juist richten op een breed publiek? Pas je onderwerpkeuze en toonzetting hierop aan.
  • Zorg voor een relevant en persoonlijk blog. Lezers van je blog willen weten wat je mening is over trends in je sector. Als je een belastingadviseur bent, dan zijn je lezers ge√Ønteresseerd wat je hen adviseert te doen bij bijvoorbeeld een wetswijziging investeringsaftrek. Licht dit toe door middel van een voorbeeld uit de praktijk. Gebruik een informele stijl, maar zorg ervoor dat dit geen afbreuk doet aan je autoriteit op je kennisgebied.
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je blog. Hierdoor nemen kansen toe dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google voor de juiste zoekwoorden.
  • Houd je lezers hongerig. Als je teksten boeiend, informatief en stof tot nadenken geven, dan zijn lezers eerder geneigd om terug te komen.
  • Maak geen verkoopverhaal van je blog. Gebruik je blog niet om reclame en marketing materiaal op te plaatsen. Lezers haken af als ze het gevoel krijgen dat het je alleen te doen is om je producten te verkopen. Houd in je achterhoofd dat een blog in de eerste plaats een netwerkmiddel is en geen salesmiddel.
  • Schrijf regelmatig nieuwe blogs. Lezers verwachten dat er regelmatig nieuwe blogs verschijnen. Als je een keer per maand een blog schrijft, dan is het lastig om lezers aan je te binden, laat staan een band opbouwen. Het is beter om vaker korte blogs te plaatsen, dan minder vaak een lange blog.
  • Overweeg om meerdere mensen te laten schrijven. Het schrijven van een blog kost tijd. Als meerdere mensen schrijven geeft dat verlichting, bovendien geven meerdere schrijvers meer diversiteit aan je blog.
  • Wees voorbereid dat je collega‚Äôs niet direct het nut van een blog inzien. Geef voorbeelden van mooie blogs en licht toe (indien mogelijk) hoe dit blog heeft bijgedragen aan beter klantencontact, meer verkopen of andere voordelen.
  • Vraag mensen uit je netwerk om advies. Wat zijn hun ervaringen? Hebben ze suggesties waar je over kan schrijven?

Wil je zelf snel aan de slag met een blog? Wij helpen je graag op weg, zie onze workshop wordpress voor beginners.

LEES MEER... +

Waarom zou je als ondernemer gaan bloggen?

In mijn vorige blog adviseerde ik om een blog op je website te plaatsen om deze socialer te maken. In dit artikel leg ik uit wat een blog is en wat het nut van een blog voor je als MKB-er is.

Blog is een samentrekking van web en log. Net zoals schippers een logboek bijhielden van hun ervaringen, deden internetsurfers dat van hun opwindende ontdekkingstochten op het web. Tegenwoordig is een blog een chronologische weergave van gebeurtenissen, bevindingen, gedachten etc. Een blog is interactief, lezers kunnen reacties plaatsen. Ondernemers kunnen blogs gebruiken om bijvoorbeeld gebeurtenissen, trends en nieuws weer te geven. In een blog kan je laten zien wat jouw kennis is, hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt en kan je je presenteren en profileren.
Waarom een blog beginnen?

  • Een blog leent zich uitstekend om je op ongedwongen te presenteren aan je huidige en potenti√´le klanten. In je blogs klinkt de kwaliteit en meerwaarde en jouw kennis en ervaring van je product of dienst door. Klanten zijn goed op de hoogte van je bedrijf en begrijpen beter wat je doet en levert. Hierdoor kan je makkelijker nieuwe klanten aantrekken en worden de bestaande klanten loyaler.
  • Omdat een blog interactief is, helpt het om inzicht te krijgen in de behoeften en interesses van je klanten. Deze informatie kan je gebruiken om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen, of je huidige aanbod te verbeteren.
  • Een blog zorgt ervoor dat je bedrijf levendig en toegankelijk overkomt. Een goede website is nodig om je producten of diensten te promoten en toe te lichten. Een blog vermenselijkt je bedrijf. Klanten zijn hierdoor loyaler en trouwer.
  • Een blog werkt uitstekend om je positie in zoekmachines te verbeteren. Het aandeel van dynamische content ‚Äì waaronder blogs ‚Äì in de zoekresultaten van Google neemt sterk toe. Een wekelijks nieuw blog wordt door Google veelal beter ge√Øndexeerd dan een statische website.
  • Blogs zijn goedkoop, zo niet gratis. Opensource aanbieders van blogsites zijn gratis, andere rekenen lage tarieven. Ik heb goede ervaringen met WordPress.

In mijn volgende artikel leg ik uit hoe je blog een succes kan worden.

Wil je zelf snel aan de slag met een blog? Wij helpen je graag op weg, zie onze  workshop bloggen voor beginners.

LEES MEER... +