9 tips voor een succesvol blog

Je hebt besloten dat een blog zinvol voor je bedrijf is. Maar hoe begin je en waar moet je op letten? Hieronder 9 tips om je blog een vliegende start te geven.

  • Denk goed na wat je met het blog wilt bereiken. En op welke doelgroepen je je richt. Heb je bijvoorbeeld een bijzondere werkwijze, of richt je je op een specifiek marktsegment? Of wil je je juist richten op een breed publiek? Pas je onderwerpkeuze en toonzetting hierop aan.
  • Zorg voor een relevant en persoonlijk blog. Lezers van je blog willen weten wat je mening is over trends in je sector. Als je een belastingadviseur bent, dan zijn je lezers ge√Ønteresseerd wat je hen adviseert te doen bij bijvoorbeeld een wetswijziging investeringsaftrek. Licht dit toe door middel van een voorbeeld uit de praktijk. Gebruik een informele stijl, maar zorg ervoor dat dit geen afbreuk doet aan je autoriteit op je kennisgebied.
  • Gebruik relevante zoekwoorden in je blog. Hierdoor nemen kansen toe dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google voor de juiste zoekwoorden.
  • Houd je lezers hongerig. Als je teksten boeiend, informatief en stof tot nadenken geven, dan zijn lezers eerder geneigd om terug te komen.
  • Maak geen verkoopverhaal van je blog. Gebruik je blog niet om reclame en marketing materiaal op te plaatsen. Lezers haken af als ze het gevoel krijgen dat het je alleen te doen is om je producten te verkopen. Houd in je achterhoofd dat een blog in de eerste plaats een netwerkmiddel is en geen salesmiddel.
  • Schrijf regelmatig nieuwe blogs. Lezers verwachten dat er regelmatig nieuwe blogs verschijnen. Als je een keer per maand een blog schrijft, dan is het lastig om lezers aan je te binden, laat staan een band opbouwen. Het is beter om vaker korte blogs te plaatsen, dan minder vaak een lange blog.
  • Overweeg om meerdere mensen te laten schrijven. Het schrijven van een blog kost tijd. Als meerdere mensen schrijven geeft dat verlichting, bovendien geven meerdere schrijvers meer diversiteit aan je blog.
  • Wees voorbereid dat je collega‚Äôs niet direct het nut van een blog inzien. Geef voorbeelden van mooie blogs en licht toe (indien mogelijk) hoe dit blog heeft bijgedragen aan beter klantencontact, meer verkopen of andere voordelen.
  • Vraag mensen uit je netwerk om advies. Wat zijn hun ervaringen? Hebben ze suggesties waar je over kan schrijven?

Wil je zelf snel aan de slag met een blog? Wij helpen je graag op weg, zie onze workshop wordpress voor beginners.

Over de auteur:

Ik help internetondernemers meer te verdienen in minder (eigen) tijd door het outsourcen van webdevelopment. En het geven van trainingen aan internetondernemers om van hun bedrijf een geolied systeem te maken.

One Comment

  1. een blog kan zeker een handige tool zijn.
    als je geen websites kan bouwen zeker aan te raden

    Posted juni 21, 2010 at 7:46 pm | Permalink

Post a Reply to medium assen

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht om te kunnen reageren